RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (AMALI)
Mata Pelajaran: Kemahiran Hidup.
Tarikh: 13 April 2012.
Kelas: 6 Bijak.
Masa: 8.30 pagi – 9.30 pagi.
Bilangan pelajar: __/20.
Tajuk: Penyenggaraan dan membaiki kerosakan pada mesin mudah.
Kemahiran: Aras 1
Menyenggara dan baik pulih pam basikal dan bahagian basikal seperti pedal, menampal tiub tayar dan brek basikal serta mengetahui alatan tangan yang diperlukan dalam proses penyenggaraan.
Pengetahuan sedia ada: Murid-murid mempunyai pengetahuan mengenai alatan tangan dan langkah-langkah untuk kerja membaik pulih pedal dan kabel brek.
Hasil Pembelajaran : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1) Menyatakan langkah-langkah baik pulih dan menggantikan komponen padel dan kabel brek rosak.
2) memeriksa, menguji dan melaraskan bahgian basikal.
Kemahiran Berfikir : Menyelesaikan masalah, membuat inferens, dan membuat rumusan.
Bahan Bantu Mengajar: Power point, LCD , model basikal, alatan tangan
Penerapan Nilai-Nilai Murni: Berhati-hati, kerjasama, perhatian, cermat, dan tekun.
Penyerapan Ilmu: Teknologi Sains dalam membaik pulih mesin
Strategi dan Kaedah : Kontekstual Soal jawab, dan Tunjuk cara.
Langkah | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Alatan | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Set induksi (5 minit) | Guru membawa pam basikal dan basikal yang mempunyai beberapa kerosak semasa di bengkel. Kerosakan yang dialami oleh basikal ialah: 1. Pedal yang haus 2. Kabel brek yang rosak | 1. Guru bertanya kepada murid mengenai maslah yang telah dihadapi oleh basikal dan pam yang dibawa. 2. Guru membetulkan jawapan murid yang salah dan memuji keberanian murid itu bertanya. 3. Guru mengaitkan jawapan murid-murid mengenai amali yang akan dilakukan pada hari ini iaitu “Penyenggaraan dan Membaiki Kerosakan Pada Mesin Mudah” |
| Modul Basikal dan pam yang rosak. |
Langkah 1 (5 minit) | Pembahagian kumpulan dan peralatan tangan. 1) Playar gabung 2) Sepana hujung gelang 3) Tukul bongkol bulat 4) Sepana boleh laras 5) Sepana gabung 6) Pegumpil tayar | 1. Guru menerangkan kepada murid langkah-langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti dan di dalam bengkel. 2. Guru membahagikan murid-murid kepada 4 kumpulan dan mengagihkan tugsan kepada setiap kumpulan. 3. Guru telah menyusun alatan tangan yang akan digunakan untuk menyelengara dan membaik pulih. | 1. Murid berpecah kepada kumpulan yang telah dibahagikan. 2. Setiap kumpulan menghantar wakil untuk menambil bahan dan alatan yang akan digunakan. | Alatan tangan. |
Langkah 2 (20 minit) | Mengganti pedal. | 1. Guru memaparkan paparan slaid yang menunjukkan langkah-langkah membaik pulih pedal sebagai panduan murid-murid. 2. Guru membimbing murid-murid untuk membaik pulih. 3. Guru membetulkan kesilapan yang dilakukan oleh murid dan menerangkan cara yang betul. 4. Guru akan memberi pujian kepada murid-murid yang melakukan kerja dengan betul dan memberi peneguhan kepada murid yang salah dengan memberi kata-kata semangat. 5. Guru sentiasa memastikan semua murid dalam keadaan selamat dan menegur dan menghukum murid yang bermain semasa amali. | 1. Murid menjalankan aktiviti penggunaan alatan tangan dalam kumpulan. 2. Murid menukar pedal basikal mengikut langkah-langkah yang betul. 3. Murid-melakukan amali dengan selamat dan tidak bergurau. Penilaian: Murid dapat menyatakan langkah-langkah baik pulih dan menggantikan pedal dengan betul. | Paparan slaid, alatan tangan dan modul |
Langkah 3 (20 minit) | Mengganti kabel brek | 1. Guru memaparkan paparan slaid yang menunjukkan langkah-langkah membaik pulih kabel brek sebagai panduan murid-murid. 2. Guru membimbing murid-murid untuk membaik pulih. 3. Guru membetulkan kesilapan yang dilakukan oleh murid dan menerangkan cara yang betul. 4. Guru akan memberi pujian kepada murid-murid yang melakukan kerja dengan betul dan memberi peneguhan kepada murid yang salah dengan memberi kata-kata semangat. 5. Guru sentiasa memastikan semua murid dalam keadaan selamat dan menegur dan menghukum murid yang bermain semasa amali. | 1. Murid menjalankan aktiviti penggunaan alatan tangan dalam kumpulan. 2. Murid menukar pedal basikal mengikut langkah-langkah yang betul. 3. Murid-murid melakukan amali dengan selamat dan tidak bergurau. Penilaian: 1. Murid dapat menyatakan langkah-langkah baik pulih dan menggantikan kabel brek dengan betul. 2. kabel brek dapat berfungsi dengan baik dan kabel dalam keadaan kemas. | Paparan slaid, alatan tangan dan modul |
Langkah 3 (5 minit) | Penilaian 1) Menguji baik pulih dan penyelenggaraan yang dilakukan oleh murid-murid. a) Padel boleh berputar dan nut dalam keadaan ketat. b) Brek dapat berfungsi dengan baik dan kabel dalam keadaan kemas. |
| 1. Murid menunjukan modul yang telah siap dan menghantar kepada guru. 2. Semua peralatan yang digunakan dikembalikan dan disusun dengan kemas di tempat yang telah disediakan. 3. Murid mengira dan memastiakan setaip alatan dan bahan membaik pulih mencukupi. 4. Setiap kumpulan akan mencuba model yang telah siap dan menguji model tersebut. 5. Murid beratur dalam kumpulan untuk membuat refleksi daripada amali yang telah dijalani. | Modul |
Penutup (5 minit) | Rumusan 1. Langkah-langkah membaik pulih Padel basikal dan kabel brek. | 1. Guru membuat rumusan tentang pelajaran hari ini kepada murid-murid. Aktiviti susulan:
| Murid membuat refleksi tentang pelajaran pada hari ini. | Lambaran kerja |
No comments:
Post a Comment