Powered By Blogger

Thursday, September 30, 2010

pengenalan kepada perniagaan

Pengenalan kepada Perniagaan
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:Mukr20cgNFVrRM:http://my.88dbmedia2.jobsdb.com/my_UploadFiles/2007/12/07/9C0983F9-10D9-4321-91C6-616A890F4C7C.jpg
Kedai Dobi Wangi Sdn Bhd.
Kedai Dobi Wangi merupakan salah satu syarikat mencuci pakaian yang bakal beroperasi pada bulan Januari tahun ini. Kedai dobi ini menyediakan pelbagai perkhidmatan selain mencuci seperti penghantaran barang dan mengambil barang yang akan dicuci hanya dengan menghubugi syarikat kami.
Kedai Dobi Wangi ini terletak ditempat yang strategik iaitu dikawasan perumahan orang yang ramai lagi hidup membujang dan berdekatan dengan kawasan yang mempunyai banyak Intitusi seperti UNIMaS, UITM, Maktab Perguruan dan Politeknik. Selain itu, hanya terdapat satu kedai dobi di kawasan ini, tetapi terletak jauh dari kawasan perumahan dan intitusi-intitusi tersebut. Kedudukan kedai yang berada ditempat tumpuan orang ramai, dan berada berdekatan atau berada ditengah-tengah antara institusi dan kawasan perumahan serta kedai yang baru dibuka juga menyebabkan kami memilih kedai tersebut.
Sebelum memulakan perniagaan, kami telah mengatur langkah yang proaktif dengan menyediakan belanjawan tunai bagi mengawal pelaburan secara teratur sekiranya terdapat lebihan wang tunai. Melalui belanjawan tunai, suatu perancangan kewangan yang menganggarkan penerimaan tunai dan pembayaran tunai dalam syarikat dapat ditetapkan dalam tempoh yang tertentu. Malah, belanjawan tunai juga dapat menyatakan nilai keuntungan bersih, kerugian dan baki akhir dan awal setiap bulan di dalam sesuatu tempoh yang ditetapkan.

DEFINISI BELANJAWAN TUNAI
Belanjawan tunai ialah satu perancangan yang berangakan kuantitatif yang menunjukkan penerimaan dan pembayaran tunai yang dijangka serta baki tunai di sepanjang tempoh tertentu.


KEPENTINGAN MENYEDIAKAN BELANJAWAN TUNAI

a)      Menentukan keupayaan tunai bagi menjalankan operasi perniagaan akan datang.

b)       Merancang dan mengawal pembayaran dan penerimaan tunai.

c)      Mengangarkan penerimaan tunai agar strategi jualan dan polisi pemberian kredit yang tepat dapat dilaksanakan.

d)     Merancang pembelian asset bukan semasa dan merancang pelaburan jika terdapat lebihan tunai.

e)      Membolehkan tindakan awal diambil untuk menghadapi kekurangan tunai
.
f)       Membolehkan pihak bank mendapat panduan untuk mempertimbangkan permohonan pinjaman .

g)      Menunjukan jangkaan punca penerimaan dan jenis pembayaran tunai.








Rancangan Belanjawan Tunai
Penerimaan
a)      Modal
Bagi setiap permulaan perniagaan memerlukan modal yang besar untuk menampug kos-kos bagi kedai. Oleh disebabkan perniagaan kami merupakan syarikat yang baru dibuka ditempat yang baru, modal yang sedia ada tidak mencukupi dan kami telah membuat pinjaman bank sebanyak RM 22 000. Modal yang sedia ada di dalam simpanan hanyalah RM 8700. Pinjaman yang kami buat akan dibayar balik dengan bayaran sebanyak RM 2000 pada setiap bulan dan dijangka habis dibayar pada bulan Disember.

JENIS
RM
MODAL SENDIRI
Farhan Hizami

Zerni Mubaraq




PINJAMAN BANK

4 300

4 400




22 000
JUMLAH
28 700



b)      Jualan
Setelah mendapatkan modal, kami telah menganggarkan keuntungan kami ataupun jualan yang dapat kami hasilkan setiap bulan bermula bulan Februari. Pada permulaan perniagaan, pihak kami telah menganggarkan jumlah jualan kami sebanyak
RM 8 000. Pada bulan seterusnya iaitu dari bulan Mac hingga Jun keuntungan kami meningkat setiap bulan. Pada bulan Julai November dan, Disember terdapat penurunan kerana cuti pertengahan dan hujung tahun bagi semua intitusi berdekatan. Selepas cuti, keuntugan meningkat semula seperti biasa. Selain daripada itu, kami telah mengadakan promosi setiap selepas cuti iaitu pada bulan Ogos dan Jenuari. Pada awal bulan Jun, kami telah menjual perabot lama dan menambah bilangan meshin basuh. Berikut merupakan anggaran hasil jualan perabot dan modal untuk membeli mesin basuh dan perabot baru.
jenis
RM
Jualan perabot lama
100
Belian perabot baru
200
Belian 2 mesin basuh baru
8000







Pembayaran
Melalui modal yang ada, kami telah membuat satu anggaran harga mengenai bayaran belanjawan tunai sepanjang tempoh belanjawan dalam perniagaan kami. Bayaran ini merangkumi keperluan asas seperti bahan untuk mencuci, peralatan, dan sebagainya. Berikut adalah merupakan anggaran harga bagi pembayaran sepanjang tempoh belanjawan dalam perniagaan kami.
Pembayaran
Harga(RM)
Kelengkapan kedai
12 550
Sewa kedai
1 400
Gaji
2 400
Belanja produk
400
Bil utiliti
1 900
Bayaran pinjaman
2 000
Promosi
200
Penyelenggaraan
500
Pembelian lori dan ansuran
12 000/2000

                                     
a)      Kelengkapan Kedai
Bagi kos kelengkapan kedai, kami telah melaburkan sebanyak RM 12 550 untuk membeli peralatan, perabot dan mesin yang digunakan seperti meshin basuh, meja, kerusi, setarika, almari dan banyak lagi. Walaupun kosnya tinggi, tetapi iannya berbaloi untuk permulaan. Harga bagi setiap mesine adalah RM4 000 setiap satu dan kami telah membeli sebanyak 3 meshine sebagai permulaan.

b)     Sewa kedai
Sewa bagi untuk kedai tersebut ialah RM1 400 sebulan. Sewa bagi tempat ini berpatutan kerana tempat yang strategik dan merupakan kedai yang baru dibuka.


c)      Gaji
Kedai ini hanya mengambil sebanyak 3 orang pekerja, seorang pemandu lori dan dua orang lagi merupakan pekerja biasa dan dibayar sebanyak RM 800 seorang setiap bulan tampa mengira jentina dan anggaran bagi setiap bulan ialah RM 2 400 untuk membayar gaji ketiga-tiga pekerja ini.

d)     Belanja Produk
Belanja bagi produk seperti sebuk pencuci hanyalah RM400 kerana kami menggunakan produk tempatan dan dibeli terus dari kilang. Harganya berpatutan kerana sebuk pencuci yang kami inginkan memerlukan serbuk yang terbaik dan boleh bertahan sehingga sebulan.

e)      Bil Utiliti
Bagi bil utiliti, yang mana merangkumi jumlah penggunaan air, elektrik, dan bil telefon, kami menganggarkan kos yang bernilai RM1 300 pada bulan Januari kerana sewaktu itu kami baru memulakan perniagaan. Bulan seterusnya bermula bulan Februari hingga Disember, penggunaan bil ultiliti meningkat dan dianggarkan, kepenggunaannya sama hingga ke akhir tahun iaitu bernilai RM1900. Angaran bagi penggunaan elektrik dan air bagi setiap bulan ialah 70%.

f)       Promosi
Sesebuah perniagaan sentiasa menggunakan promosi untuk meningkatkan keuntungan dan menambahkan bilangan pelanggan. Jadi, pihak kami telah merancang untuk mengadakan promosi sebanyak 2 kali setahun. Kami telah menggunakan bulan Januari dan Julai. Bulan-bulan ini dipilih untuk dijadikan promosi kerana bersesuaian dengan waktunya, sebagai contoh, bulan Januari digunakan untuk memperkenalkan perniagaan kami kepada pelanggan tentang pembukaan jualan. Bulan-bulan lain pula digunakan kerana untuk menarik pelangan yang baru contonya pelajar yang baru di setiap institusi. Kos bagi setiap promosi hanyalah RM200.
g)      Penyelenggaraan
Kos penyelenggaraan yang digunakan ialah proses memeriksa keadaan mesin basuh. Mesin perlu diperiksa untuk mengelakkan dari berlakunya kerosakkan. Kami menggunakan kos sebanyak RM 500 untuk setahun yang mana merangkumi 2 bulan pelaksanaannya dalam setahun.
h)     Pembelian Lori Dan Ansuran
Bagi menguruskan perniagaan dobi ini berjalan dengan lebih berkesan, kami telah membeli lori dengan bayaran muka sebanyak RM12000 pada awal bulan Januari. Bayaran ansuran pula dibayar sebanyak RM2000 sebulan pada bulan berikutnya. Lori ini dunakan untuk menghantar dan mengambil  pakaian ke rumah pengguna sekitar kawasan berkenaan.
i)        Kenaikan Kos Bahan, Penyelenggaraan, Bil Utiliti, Gaji, Belanja Produk

Kos bagi bahan, penyelenggaraan, bil utiliti, gaji dan belanja produk meningkat disebabkan pelanggan dan perkhidmatan yang meningkat. Kos meningkat berdasarkan kenaikan permintaan pelanggan.


ALIRAN TUNAI BERSIH
Aliran tunai bersih merupakan keuntungan bersih yang dapat setelah jumlah penerimaan, ditolak dengan jumlah pembayaran. Jumlah aliran tunai bersih kami telah meningkat dari bulan januari hingga oktober. Tetapi, pada bulan november berlaku sedikit penurunan dan aliran tunai bersih meningkat semula pada akhir tahun.
LEBIHAN/KURANGAN
Lebihan kurangan ialah baki akhir bulan yang akan dibawa kepada awal bulan. Kami menganggarkan bahawa perniagaan kami akan mendapat keuntungan sepanjang tahun. Sepanjang tempoh perniagaan keuntungan kasar yang kami peroleh juga berlipat ganda dan melebihi had pinjaman kami.






REFLEKSI
Bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat saya menyiapkan tugasan ini. Tugasan ini bertujuan untuk menambah kefaham dan latihan kepada pelajar supaya dapat memprektikkan apa yang dipelajari di dalam kelas.
Sewaktu melakukan kerja kursus ini, terdapat sedikit masalah iaitu kurang faham terhadap tugasan ini. tetapi setelah diterang semula oleh En. Roslee sewaktu di dalam kelas, selesailah masalah itu
Kekuatann saya untuk tugasan kali ini ialah pegetahuan yang masih ada kerana sewaktu  saya berada di sekolah menegah dahulu saya pernah mempelajari subjek ini.
Oleh itu, agak senang difahami tugasan ini setelah ditterang semula oleh En. Roslee. Saya juga ingin menggucapkan ribuan terima kasih kepada En. Roslee kerana member tunjuk ajar dan bimbingan.















10 comments:

  1. Saya Widya Okta, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete
  2. saya tak tahu siapa awak dan awak tak tahu siapa saya tapi saya nak ucap terima kasih sebab share assignment ini :D

    ReplyDelete
  3. Boleh buat kerja kusus perniagaan utk spm sy

    ReplyDelete
  4. Tq sebab blh membantu sya buat krja krusus perniagaan

    ReplyDelete
  5. Mencari pinjaman perniagaan kecil yang mudah dengan bayaran yang berpatutan sebulan. Pinjaman mungkin sebanyak 500,000 dolar kepada 1,000,000 sila hubungi

    whatsapp + 1 443 345-9339

    E-mel: atlasloan83@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Saya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
    Terima kasih, Busarakham.

    ReplyDelete
  7. tq sngt ii.sngt membantu sy dalam assigment

    ReplyDelete
  8. What is the Best Tip? - Titanium-Arts.com
    Tip: No Matter 2013 ford focus titanium hatchback How To Gamble: Sports titanium uses betting titanium bicycle is a great titanium flask way mens titanium watches to turn your bets on a given event into a profit.

    ReplyDelete